Tips från förra årets vinnare i Young Creative Challenge

Publiceringsdatum: 7 februari, 2019

Hej Nikita!

Du var med och tog hem vinsten i Young Creative förra året, grattis!

Hej och tack!

Har du några knep för hur man ska ta sig an briefen?

När man får briefen kan det lätt kännas överväldigande. Särskilt för de som kanske aldrig sett en brief förut. Då tycker jag är det viktigt att ta en sak i taget och planera dagen. Jag tror det är viktigt att laget i ett tidigt stadie utser en projektledare som ser till att alla får komma till tals, håller koll på tiden och att allt blir gjort.

När det kommer till att kläcka idéer i ett tidigt stadie så tycker jag att man ska låta alla säga exakt vad de kommer på i stunden. Det spelar ingen roll om det är görbart eller inte. Tips här är att använda post-its! I idéstadiet ska idéerna bara få komma. Även om en idé inte känns som att den är görbar i början så kan detaljer från den bli det där lilla extra till den idé man sedan väljer att jobba vidare med.

När man känner att man har ett gäng bra idéer så måste man kolla så att de faktiskt stämmer överens med briefen, och då gäller det att vara briefpolis som jag brukar säga, haha! Briefen är ju till för att kunden ska få det den beställt, och därför bör den verkligen inte underskattas eller ignoreras.

Förra året handlade utmaningen om att få ungdomar att flirta schysst. Ni svarade då med konceptet ”Haffa rätt” Hur kom ni fram till detta?

Det första vi gjorde var att försöka tänka hur ungdomar faktiskt kommunicerar. Vi pratar ofta till ungdomar istället för med dem, och det var något vi inte ville göra. Så vi snapade småsyskon, kusinbarn osv. för att få reda på vilka ord de använder istället för ”flirta”. På så sätt kom vi fram till ordet ”haffa” och bytte helt enkelt ut ”flirta schysst” mot ”haffa rätt”. Sedan tog vi det därifrån! En av tankarna med konceptet var även att ungdomar själva skulle få bidra till det content som skulle produceras till kampanjen.

Hur lyckas man få hela laget, med personer man ofta inte känner, att enas om en ide?

Jag nämnde ju tidigare ordet ”briefpolis”, ett begrepp jag tror jag själv råkat mynta 😂 Man ska aldrig dissa någons idé, däremot är det under en sådan här tävling viktigt att fokusera på briefen, och den ger ju oss all information vi behöver. Kollar man på briefen och hänvisar till den så kan man kapa många idéer. Annars gäller det att kunna argumentera för sin sak!

Om man kommer sig så långt så att man får pitcha inför juryn, är det då något särskilt man ska tänka på?

Jag tycker nästan alltid när det vankas pitch att man ska utse en person som pitchar. Det känns mer självsäkert och mindre som en skolredovisning. Våga vara dig själv och tänk att du har en dialog med publiken trots att det är en monolog. Gör en presentation som tydligt förklarar vad ni ska göra och skapa ett sug hos den som lyssnar. Tänk jävligt kort storytelling och HA KUL!

Kan man på något sätt förbereda sig inför tävlingen?

Jag tänkte mycket på gruppdynamiken inför tävlingen. Vilken position skulle jag ta, hur skulle jag hantera vissa situationer, vilken metod skulle vi ha vid idéspåningen etc. Det är väl typ det man kan göra förutom att få en god natts sömn och hoppas på ett roligt lag och en rolig brief!

Tusen tack för dina svar!