Sibylla: Är man med så är man med

Publiceringsdatum: 7 februari, 2018

Vilja, fysik och kompetens. Det är den grund som Sibyllas nya utveckling vilar på. Vd Joakim Carlsson besöker Norrbotten Media Week och berättar om hur varumärket går från gatukök till modern snabbmatskedja.

Sibylla står för nostalgikänsla från barndomen hos många av deras kunder och är Sveriges åttonde mest omtyckta varumärke.

– Jag blir varm i hjärtat, det är häftigt att arbeta med ett så starkt förankrat märke som så många tycker om, säger Joakim Carlsson.

Det finns ingen garanti för att kunderna handlar. Tiden som gatukök har gått om intet och det är den stora utmaningen. I samhällets utveckling efterfrågas bekvämlighet och funktion istället för en gemytlig känsla.  Nostalgikänslan är svår att bevara när kunder vill ha sittplatser och drive-in. Samtidigt som konkurrensen från stora kedjor tätnar.

– Sibylla var inte riktigt i det läget med att vi kunde konkurrera med dem. Vi måste förändra oss precis som samhället i stort,säger Joakim Carlsson.

Förändringen var igång och utvecklingen började med att man efterfrågade gästerna om deras åsikter och inputs. Likadant blev konceptet, för att kunderna ska känna igen sig och allt ska stämma överens med varumärket.

Det måste också finnas en vilja och förståelse för hela konceptet. Och förståelse för marknadsutveckling samt kunskap i hur ett företag drivs framåt.  Alla medarbetare skickades på utbildning också för att det viktigt att franchisetagaren ska känna sig delaktig i utvecklingen. Ett förändringens tåg rullade fram där dem som inte kan leverera eller stå för bra service tagits bort.

Totalt togs 43 skyltar av Sibyllas varumärke ned  för att säkerställa kvaliten genom hela kedjan.

-Är man med så är man med! Säger vi att man till exempel måste följa kollektivavtal eller ha likadana arbetskläder så är det så. Annars är man inte med på tåget, säger Joakim Carlsson, vd Sibylla.

Strategin för framtiden kommer se lika ut. Fysiska lägen kommer att ändras till där människor befinner sig. Och fortsätta modernisera och våga sticka ut. Samt bygga lag där alla medarbetare får ta plats, från vd till restaurangbiträde.

–  Börja där du är, ta vad du har, gör allt du kan, avslutar Joakim Carlsson med.

Sibylla blev Årets franchisekedja alla kategorier 2016