Digitalt NMW2021 lockar stor publik

Publiceringsdatum: 15 februari, 2021

Pandemin till trots genomfördes NMW2021 – digitalt.
Onsdagens streamade webbinar nådde 489 unika tittare.
– Det kan vara långt fler som tittat då ví vet att man på vissa arbetsplatser samlats och tittat på stor skärm, konstaterar Oskar Norberg Lundmark, styrelseordförande i NMW.

Folkfesten uteblev. Samlingspunkten Ebenesers stora lokal ekar tomt, men på videoskärmar pågår det livestreamad debatt med uppkopplade medie-profiler som Sveriges Radios vd Cilla Benkö, Norr Medias Mats Ehnbom, Dagens Medias Fredrik Svedjetun och moderatorn Malin Winberg. NMW2021 genomfördes Corona-säkrat som ett digitalt event. Den 10 februari låg fokus på ett större webbinar med gäster som musikern Jakob Hellman och komikern Sven Björklund, dragningen om världens bästa reklam av Ulla-Karin Barrett i samarbete med riksorganisationen KOMM, som representerar landets kommunikationsbyråer och så den redan nämnda mediedebatten.

I samarbete med Norr Media och deras Norrbottens Affärer kunde långt fler än fjolårets gäster se innehållet, 489 unika tittare såg webbinaret. Och, kanske långt fler än så, då många arbetsplatser tittade på stor skärm tillsammans. De fick bland annat se specialskrivna sketcher från Sven Björklunds ”mamma nya kille”-karaktärer Job Andersson och Lars Stenberg och tre låtar live med Jakob Hellman från en studio i Palma.

Oskar Norberg Lundmark, styrelseordförande NMW:
– Det är klart att vi saknar nätverkandet, minglet och festen. Men det känns ändå viktigt att vi kan genomföra NMW för sjätte året i rad, trots pandemin. Tack vare våra sponsorer Luleå kommun, Piteå kommun, Norr Media och Sparbanken Nord blev detta möjligt. Extra kul också att vi även ni år med Handelsbanken och Swedbank kan dela ut ännu ett Creative Hero Award, för är det någon gång vi behöver kreativitet så är det i kristider.

Under NMW-veckan genomfördes flera andra aktiviteter med livemusik (Febern och Klara Sundin) och filmvisningar (dokumentären ”The Magnettes” och långfilmen ”Den längsta dagen” i samarbete med BD Pop och Filmpool Nord. Och Creative North fokuserade i sin programpunkt på omvärldsanalys via en föreläsning av Kairos Futures Daniel Lindén.