Ett eget ekosystem för skönhet – Isabella Löwengrip

Publiceringsdatum: 2 februari, 2018

14 år gamla definierade hon bloggmediet som Blondinbella.

Idag är hon serieentreprenör med internetbaserade tjänster. Och Isabella Löwengrip har målet klart – miljard- omsättning.

Som Blondinbella publicerade hon sin blogg som snabbt växte till en av de största i Sverige. Idag är hon själv föremål för affärspressens rubriker som serieentreprenör med nytänkande e-handel och e-tjänster. Och det är ett imponerande bygge. Idag omsätter hon 70 miljoner kronor och har cirka 40 anställda i sina bolag.

Men, under titeln Economista passar hon också på att tipsa om hur man får ordning på sin privatekonomi. Från shopoholic till saveoholic, som hon själv kallar resan.

Till Veckans Affärer gav hon i höstats sin syn på varför hon lyckats så bra med att utveckla sig från bloggare till företagare.

– Jag har skapat ett eget ekosystem för skönhet där jag vill äga alla delarna i värdekedjan. Det handlar bland annat om att äga fabrikerna för tillverkning av våra produkter och plattformen för e-handeln av våra produkter. Dessutom håller vi också på att utveckla en börs för sociala influencers, det vill säga en digitaliserad marknadsplats där företag lätt kan matchas ihop med rätt influencer för att få ut produkten.

ETT HELHETSTÄNK som lönat sig. Isabella Löwengrip har både marknadsföringskanalen och produkterna att marknadsföra. I grundtänket inte mer komplicerat än att ICA har egna produkter i sina butiker för att tjäna pengar i alla led, men som bloggare har hon hunnit längre än de flesta i sitt entreprenörskap. I en tid där influencers varit det nya svarta – är hon sedan länge etablerad och sysselsatt med att skapa ett litet imperium kring sitt kändisskap.

MEN HENNES PRODUKTER säljs också utanför hennes eget universum. Skomärket Flattered säljs bland annat på anrika Harrods i London. Och jo, planerna går hisnande fort framåt. Hon gör ingen hemlighet av att hon inom fem år vill nå miljardomsättning.

Omöjligt? Ja, kanske, men vem hade 2005 trott att 1,5 miljoner unika besökare skulle läsa hennes blogg idag.

Isabella Löwengrip:

27-årig influencer, entreprenör, författare och föreläsare.

Startade 14 år gammal bloggen Blondinbella 2005 och blev snabbt Sveriges första sociala påverkare, så kallad in uencer. 2015 hade blog- gen över en miljon unika besökare i veckan. Entreprenör sedan 2007 då hon 16 år gammal startade bolaget Bellme AB.

Driver idag Löwengrip Invest som investerar i e-handel och internettjänster. Idag omsätter företagsgruppen cirka 70 miljoner kronor och har 40-talet anställda. Medverkat i tv-program som Let ́s dance (2009) och Fångarna på fortet (2011).

Isabella Löwengrip talar på Kulturens hus torsdag 8 februari kl 13.